(Nieoficjalnie) Travelport podjął decyzję o wyłączeniu systemu Worldspan GDS do końca 2022 roku. Wszyscy użytkownicy mają zostać do tego czasu przemigrowani na Galileo. Źródło: Travelport Alumni Network
System rezerwacyjny Worldspan został utworzony w 1990 roku przez Delta Airlines, Northwest Airlines, i TWA. W Polsce zaczął być wykorzystywany w biurach podróży od 1995. W 2007 roku został kupiony przez Travelport – właściciela Galileo i Apollo. Od tego czasu Travelport oferował swoim klientom trzy systemy GDS.
Decyzja przyjęta z żalem przez wielu dawnych pracowników i użytkowników Worldspana jest zrozumiała z ekonomicznego punktu widzenia: konieczność utrzymywania a jednocześnie rozwoju nowych technologi na trzech niezależnych platformach jest kosztowna, utrudnia rozwój, i zmniejsza konkurencyjność Travelportu w stosunku do innych działających na świecie systemów GDS.
Statystyki covidowe: Pierwszy kwartał 2021.
Wpływ wirusa na branżę turystyczną: liczba transakcji wykonanych w eKNF. Porównanie 2020-2021
Statystyki covidowe: grudzień 2020
Wpływ wirusa na branżę turystyczną: liczba transakcji wykonanych w eKNF: porównanie 2019 – 2020. Stan na koniec grudnia 2020.
Spadek transakcji rok do roku wyniósł 61%
Procedura marży dla biur podróży po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej
Przypominamy, że 31 grudnia 2020 roku kończy się okres obowiązywania przepisów przejściowych w związku z opuszczeniem przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej. 1 stycznia 2021 w bazach danych eKNF miasta i lotniska znajdujące się na terytorium Wielkiej Brytanii zostaną oznaczone jako ‘poza Unią’. Może to mieć wpływ na opodatkowanie marży w procedurze marży dla biur podróży. Zgodnie z Art. 119 ustęp 7 Ustawy o podatku od towarów i usług:
” Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Unii Europejskiej “
Zmiana nie będzie miała wpływu na transakcje rozpoczęte przed zakończeniem okresu przejściowego, czyli na takie, które mają już utworzone zamówienia.
Korzystanie z raportów eKNF po odinstalowaniu wtyczki Adobe Flash Player
Wtyczka Adobe Flash Player, z której korzystają niektóre raporty eKNF, jest obecnie wycofywana z rynku przez producenta, i nie będzie w przyszłości wspierana.
Jeśli korzystasz z raportów, które wymagają tej wtyczki, zainstaluj na swoim komputerze aplikację, która umożliwi dostęp do raportów poza przeglądarką. W tym celu wykonaj następujące kroki:
Pobierz plik instalacyjny z linku poniżej
Po pobraniu otwórz go. Jest to archiwum, w którym znajdują się dwa pliki instalatora. Uruchom pierwszy z nich (AdobeAIRInstaller.exe)
Kliknij na klawisz Aktualizuj (lub Zainstaluj)
Instalator potwierdzi zakończenie instalacji komunikatem:
Następnie uruchom drugi plik znajdujący się w archiwum (eKNFReports.air)
Kliknij na Zainstaluj.
Zaakceptuj domyślne ustawienia, lub wskaż inny folder, w którym program ma zostać zainstalowany
Po zakończonej instalacji na pulpicie powinna pojawić się ikona eKNFReports. Jest to skrót, za pomocą którego możesz uruchomić system raportowy eKNF poza przeglądarką.
Przy pierwszym uruchomieniu program poprosi o wprowadzenie adresu Twojej instancji eKNF (eKNF URL), loginu i hasła.
Wprowadź swój własny login i hasło do eKNF.
O tym, jak znaleźć eKNF URL, czyli: adres Twojej instancji eKNF, dowiesz się na następnym slajdzie.
Adres eKNF URL to adres, który pojawia się, kiedy logujesz się do eKNF. Otwórz w przeglądarce stronę logowania eKNF, i skopiuj adres z paska adresu przeglądarki.
Uwaga: każde biuro korzystające z eKNF ma własny, unikalny adres. Nie przepisuj go z przykładu poniżej, odczytaj swój adres ze swojej strony logowania do eKNF
Po wprowadzeniu wszystkich danych zaloguj się do systemu raportowego, klikając na klawisz Zaloguj.
Od tej pory możesz korzystać z raportów eKNF poza przeglądarką – uruchamiając zainstalowaną aplikację raportową.
Uwaga: Jeżeli korzystasz z raportów eKNF w “wersji sformatowanej”, zainstaluj dodatkowo poniższą wersję FlashPlayera (odinstalowując – jeśli to konieczne – wcześniej zainstalowaną wersję):
Ze względu na to, że wtyczka FlashPlayer nie jest już wspierana przez Adobe, w czasie instalacji wybierz opcję “Nigdy nie sprawdzaj dostępności aktualizacji”
Statystyki covidowe: listopad 2020
Wpływ wirusa na branżę turystyczną: liczba transakcji wykonanych w eKNF: porównanie 2019 – 2020. Stan na koniec listopada 2020.
Statystyki covidowe: październik 2020
Wpływ wirusa na branżę turystyczną: liczba transakcji wykonanych w eKNF: porównanie 2019 – 2020. Stan na koniec października 2020.
Statystyki covidowe: wrzesień 2020
Wpływ wirusa na branżę turystyczną: liczba transakcji wykonanych w eKNF: porównanie 2019 – 2020. Stan na koniec września 2020.
Gdzie w eKNF można wprowadzić dla towarów kody GTU i czy powinniście to zrobić?
GTU to oznaczenie towaru i usług w na potrzeby nowego pliku JPK_V7. Jeśli fakturujecie w eKNF towary lub usługi należące do grup podlegających takiemu oznaczeniu, możecie kody GTU wprowadzić w edycji produktów, w jednym z dwóch miejsc.
– W polu Nr produktu (wtedy kod GTU pojawi się w nieużywanej najczęściej kolumnie PKWiU)
– W polu Dodatkowy tekst faktury (wtedy kod GTU pojawi się na dole w stopce faktury)
Numery GTU podajemy w formacie: GTU_01, GTU_02, i tak dalej – aż do GTU_13
Przy okazji przypominamy, że:
- Kody GTU są wymagane w plikach JPK_V7, ale nie są obowiązkowym elementem faktury.
- Grupy produktów objęte obowiązkiem oznaczania kodami GTU to: napoje alkoholowe, benzyny i paliwa, olej opałowy, wyroby tytoniowe, odpady, niektóre urządzenia elektroniczne, niektóre pojazdy i części samochodowe, metale szlachetne, niektóre leki i wyroby medyczne, budynki i grunty, uprawnienia do emisji gazów cieplarnianych, usługi księgowe, doradcze, prawne, marketingowe, badania opinii publicznej, transport towarów i usługi magazynowe.
Agenci PKP: Nowy raport ‘Rejestr wystawionych faktur na rzecz PKP’ dostępny Report desktopie
Agenci PKP otrzymali nowy szablon raportu ‘Rejestr wystawionych faktur na rzecz PKP’. eKNF jest już dostosowany do tego nowego szablonu.
Uwaga: Nowy raport dla PKP został przeniesiony do Report desktopu: Centrum danych -> Report desktop -> Rejestr wystawionych faktur na rzecz PKP
Raport generuje się od razu w postaci arkusza kalkulacyjnego według szablonu dostarczonego przez PKP
Weryfikacja numerów VAT przedsiębiorców z obszaru Unii Europejskiej
eKNF został podłączony do usługi VIES udostępnianej przez Unię Europejską. Usługa ta umożliwia weryfikację, czy wprowadzony numer VAT faktycznie należy do aktywnego podatnika z obszaru Unii Europejskiej. Jeśli tak, dane nowo-wprowadzanego klienta zostaną automatycznie uzupełnione. Jeśli nie – wyświetlony zostanie komunikat “Nieważny numer VAT dla transakcji transgranicznych w obrębie UE”
Wpływ wirusa na biura podróży
Wpływ pandemii na liczbę sprzedanych i zakupionych przez biura podróży usług ewidencjonowanych w eKNF. Porównanie 2020 – 2019. Dane z całego rynku polskiego.
Nowa funkcjonalność: Zamknięcie miesiąca
Dokumenty sprzedaży wystawiane w eKNF są – po zakończeniu miesiąca – księgowane w zewnętrznych systemach finansowo-księgowych.
Dlatego ważne jest, by po zaksięgowaniu miesiąca nie pojawiały się w systemie kolejne faktury wystawiane ze wsteczną datą. Procedura zamykania miesiąca zabezpiecza przed taką sytuacją.
Po zamknięciu danego miesiąca eKNF nie pozwoli wystawić nowych dokumentów z datą wystawienia z tego miesiąca (użytkownik otrzyma komunikat błędu mówiący, że miesiąc jest już zamknięty).
Robot automatycznie wystawiający faktury również nie wystawi faktur z datą z zamkniętego miesiąca.
Kancelaria elektroniczna – nowe okno edycji kosztów
eKNF wzbogacił się o nowe okno edycji kosztów.
Dashboard – Nowy wygląd i raport: “dziesięciu najważniejszych klientów”
Domyślnie raporty pokazują pełne dane. W prawym dolnym rogu dodatkowo pojawił się raport Top-10 klientów. W lewym górnym rogu w rozwijanym menu można wybrać jednego z 10 najważniejszych klientów, i wyświetlić statystyki tylko dla tej jednej wybranej firmy. Dane tabelaryczne są dostępne w zakładce Tabela (pod menu wyboru klienta).
Jeśli przy pierwszym wyświetleniu nie widzisz raportu w prawym dolnym rogu, naciśnij CTRL+F5, żeby odświeżyć stronę.
Załączniki w Panelu wydruku
W Panelu wydruku pojawiła się nowa funkcjonalność: możliwość dołączania własnych załączników do przesyłanych klientom faktur:
Brak biletów ze SPRKa
Mamy zgłoszenia, że pobieranie danych z systemu Farelogix SPRK do eKNF nie działało dziś w wielu biurach.
Komunikat o błędzie widoczny w aplikacji MirFLX wyglądał ja na załączonym obrazku.
Problem nie leży po naszej stronie. Serwer Farelogix po prostu nie podnosi słuchawki.
Transfery w ADesku
Wprowadziliśmy możliwość ręcznego dodawania transferów w ADesku. Okno edycji i dodawania samochodów zostało rozbudowane o możliwość wyboru: Samochód / Transfer.
Procedura marży dla biur podróży po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej
Przypominamy, że od 1 lutego 2020 roku Wielka Brytania nie jest już członkiem Unii Europejskiej. Może to mieć wpływ na opodatkowanie marży w procedurze marży dla biur podróży. Zgodnie z Art. 119 ustęp 7 Ustawy o podatku od towarów i usług:
” Usługi turystyki podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, jeżeli usługi nabywane od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty są świadczone poza terytorium Unii Europejskiej “
Import ubezpieczeń Colonnade
eKNF czyta już polisy Colonnade. Aby wprowadzić polisę do Adesku należy kliknąć na Dodaj ubezpiecznie -> Wprowadź treść potwierdzenia, a następnie: skopiować cały tekst polisy z otwartego pliku PDF (CTRL+C) i wkleić go w okno eKNF (CTRL+V)
Dodawanie nowych kontrahentów na podstawie danych z internetowej bazy REGON prowadzonej przez Główny Urząd Statystyczny
eKNF wzbogacił się o możliwość automatycznego pobierania danych nowych kontrahentów z państwowej ewidencji przedsiębiorstw. Aby skorzystać z tej funkcji, należy – dodając nowego kontrahenta – wprowadzić jego numer NIP i nacisnąć Enter. eKNF wyszuka w bazie GUS dane kontrahenta i wyświetli je poniżej. Kliknięcie na wyświetlone dane spowoduje automatyczne uzupełnienie odpowiednich pól w kartotece kontrahenta.
Mamy nadzieję, że ta funkcjonalność bardzo ułatwi Wam pracę
Nowe funkcje dostępne w Kartotece Dostawców
Kartoteka dostawców to miejsce, gdzie przechowywane są dane hoteli, linii lotniczych, kolejowych, ubezpieczycieli, itd. Rozbudowaliśmy ją niedawno o kilka użytecznych funkcji. Między innymi:
- Możliwość wyszukiwania firmy bądź obiektu (np: hotelu) na mapach Google.
- Możliwość wyszukiwania firmy po numerze NIP w kartotece firm GUS
Nowe funkcje przydadzą się na pewno w dziale hotelowym i MICE
Wraz z Flight Refund – firmą specjalizującą się w dochodzeniu roszczeń z tytułu odwołanych/opóźnionych rejsów – zapraszamy na śniadanie połączone z prezentacją naszych rozwiązań.
Termin: 22 listopada (piątek), godz: 9:00-10:20, Miejsce: Projekt 44 Restaurant, ul. Złota 44, Warszawa
Agenda:
W programie:
8:30-9:00 Arrival, registration – Coffee
9:00-9:10 Keynote – Pawel Rek / Amadeus
9:10-9:25 Introduction – Erika Hirschler / Flight Refund
9:25-9:40 Presentation – Krzysztof Nawrocki / Mikrosystem
9:40-9:50 Amadeus – Pawel Rek
9:50-10:20 Socializing breakfast
Prezentacja naszego partnera: firmy Flight Refund,
Prezentacja modułu eKNF zintegrowanego z Flight Refund, umożliwiającego zarządzanie opóźnionymi/odwołanymi rejsami, komunikację z podróżnymi, i śledzenie procesu dochodzenia roszczeń
Naszym gościem honorowym będzie Paweł Rek (Amadeus IT Group, Sales Director)
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, prosimy o potwierdzenie chęci uczestnictwa mailowo, na adres: sales@mikrosystem.pl
Bezpieczeństwo: Próby włamania na serwery eKNF w roku 2019
Statystyki ze względu na kraj pochodzenia ataku:
Pamiętajcie: eKNF jest systemem dostępnym przez Internet.
1. Jak bezpieczne jest Twoje hasło? (powinno mieć minimum 10 znaków długości, zawierać wielkie i małe litery, cyfry, i znaki specjalne)
2. Czy Twoja firma ograniczyła dostęp do eKNF tylko do wybranych adresów IP? *
3. Czy we wszystkich GDSach, z których korzystasz, wyłączone zostało przesyłanie do back-office numerów kart kredytowych klientów? *
*Jeśli nie jesteś pewny/pewna odpowiedzi na te pytania – koniecznie skontaktuj się z nami!
Farelogix SPRK – Automat przesyłający dane do eKNF
Z radością informujemy, że dysponujemy aplikacją umożliwiającą w pełni automatyczne przesyłanie danych do eKNF. Koniec z ręcznym procesem pobierania, zapisywania, i archiwizowania plików XML z poszczególnymi biletami.
Aplikacja działa w środowisku Windows. Najwygodniej umieścić ją na komputerze, na którym działają ‘drukarki’ pozostałych GDSów. Nowe bilety są pobierane z częstotliwością 1 minuta.
Biura korzystające ze SPRKa prosimy o kontakt – nasza pomoc techniczna zainstaluje i uruchomi aplikację na wskazanym komputerze.
Bardzo dziękujemy Krzysztofowi Kołodziejowi (Lufthansa) za pomoc w uzyskaniu i uruchomieniu tego narzędzia
Zmiany w pliku JPK_FA
1 Lipca 2019r weszły w życie zmiany w formacie pliku JPK_FA.
Pliki generowane przez eKNF są zgodne z tym zaktualizowanym formatem.
Zmiana nazwy ubezpieczyciela “Europejskie”
W związku ze zmianą nazwy ubezpieczyciela “Europejskie” na “ERGO Ubezpieczenia Podróży”, informujemy, że zmiana została wprowadzona do kartoteki dostawców eKNF.
Flight-Refund – Obsługa roszczeń z tytułu opóźnionych/odwołanych rejsów
eKNF wzbogacił się o moduł śledzenia opóźnionych i odwołanych rejsów zbudowany we współpracy z firmą Flight Refund, która specjalizuje się w dochodzeniu odszkodowań należnych z tego tytułu. Wymiana danych między naszymi systemami odbywa się automatycznie, dzięki czemu biura podróży mogą na bieżąco otrzymywać informacje o wszystkich przypadkach, kiedy opóźniony lub odwołany rejs dotknął obsługiwanych przez nie podróżnych.
Biuro podróży otrzymuje wynagrodzenie za każde zakończone sukcesem roszczenie
Farelogix SPRK – Zaktualizowane czytanie refundów
Dostosowaliśmy się do zmian formatu refundów czytanych ze SPRKa. eKNF czyta już poprawnie zwroty. Wczytaliśmy ponownie wszystkie zwroty od 1 kwietnia w celu uzupełnienia ewentualnych braków.