Emisja CO2

Niektóre raporty zawierają informacje o emisji CO2 towarzyszącej podróżom. Jest wiele parametrów, które wpływają na wielkość tej emisji:

  • rodzaj transportu (samolot, pociąg, samochód)
  • typ trasy (short haul, long haul)
  • typ samolotu (wązko lub szerokokadłubowy)
  • długość trasy
  • klasa serwisowa (klasa business wiąże się statystycznie z większym zużyciem)

Jest też dostępnych wiele kalkulatorów, które pozwalają oszacować emisję CO2 dla konkretnych podróży. Na przykład:

ICAO Carbon Emissions Calculator

IATA CO2 Connect Calculator

PLL LOT

GO CLIMATE Travel Emissions Calculator

CARBON FOOTPRINT

Warto zaważyć bardzo duże rozbieżności pomiędzy emisją CO2 obliczoną przez te narzędzia nawet w przypadkach, gdy dotyczą dokładnie tej samej podróży. Dla przykładu: Przelot jednej osoby na trasie WAW-KRK w klasie ekonomicznej wiąże się, zdaniem PLL LOT z emisją 20kg CO2, według ICAO: 51kg, a według kalkulatora IATA: 69kg
Rozbieżności te wskazują, raportowanie emisji CO2 jest bardzo niedokładne i obarczone bardzo dużą dozą niepewności

Na potrzeby raportowania w eKNF przyjęliśmy uproszczone założenia. Wartości przez nas stosowane plasują się w górnej strefie szacunkowych współczynników emisji i wynoszą:

Rodzaj podróżyZużycie CO2 w kg na kmZużycie CO2 w kg na milę lotniczą (1852m)
Transport lotniczy0,24890,4609628
Transport kolejowy0,03260.0603752

Dla porównania z wyżej przedstawionymi przykładami: Emisja CO2 związana z przelotem jednej osoby na trasie WAW-KRK obliczona przy takich założeniach wynosi 61kg

W raportach, w których podajemy emisję CO2, jest ona wyrażona w kilogramach i oznacza całkowitą emisję CO2 na 1 osobę w trakcie danej podróży.

Poniżej dokument IATA Recommended Practice omawiający szerzej rekomendowany sposób obliczania emisji CO2