Niektóre raporty zawierają informacje o emisji CO2 towarzyszącej podróżom. Jest wiele parametrów, które wpływają na wielkość tej emisji:
- rodzaj transportu (samolot, pociąg, samochód)
- typ trasy (short haul, long haul)
- typ samolotu (wązko lub szerokokadłubowy)
- długość trasy
- klasa serwisowa (klasa business wiąże się statystycznie z większym zużyciem)
Jest też dostępnych wiele kalkulatorów, które pozwalają oszacować emisję CO2 dla konkretnych podróży. Na przykład:
ICAO Carbon Emissions Calculator
GO CLIMATE Travel Emissions Calculator
Warto zaważyć bardzo duże rozbieżności pomiędzy emisją CO2 obliczoną przez te narzędzia nawet w przypadkach, gdy dotyczą dokładnie tej samej podróży. Dla przykładu: Przelot jednej osoby na trasie WAW-KRK w klasie ekonomicznej wiąże się, zdaniem PLL LOT z emisją 20kg CO2, według ICAO: 51kg, a według kalkulatora IATA: 69kg
Rozbieżności te wskazują, raportowanie emisji CO2 jest bardzo niedokładne i obarczone bardzo dużą dozą niepewności
Na potrzeby raportowania w eKNF przyjęliśmy uproszczone założenia. Wartości przez nas stosowane plasują się w górnej strefie szacunkowych współczynników emisji i wynoszą:
Rodzaj podróży | Zużycie CO2 w kg na km | Zużycie CO2 w kg na milę lotniczą (1852m) |
Transport lotniczy | 0,2489 | 0,4609628 |
Transport kolejowy | 0,0326 | 0.0603752 |
Dla porównania z wyżej przedstawionymi przykładami: Emisja CO2 związana z przelotem jednej osoby na trasie WAW-KRK obliczona przy takich założeniach wynosi 61kg
W raportach, w których podajemy emisję CO2, jest ona wyrażona w kilogramach i oznacza całkowitą emisję CO2 na 1 osobę w trakcie danej podróży.
Poniżej dokument IATA Recommended Practice omawiający szerzej rekomendowany sposób obliczania emisji CO2