Uzyskanie dostępu do Krajowego Systemu e-Faktur

Podmioty niebędące osobą fizyczną w celu uzyskania dostępu do KSeF składają wniosek o nadanie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (ZAW-FA) do właściwego Urzędu Skarbowego (formularz ZAW-FA).
Warto wiedzieć, że tego dokumentu nie można przesłać e-PUAPem. Trzeba go złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub przesłać listem poleconym.

Na zawiadomieniu należy obowiązkowo podać adres mailowy. Urząd zawiadomi nas o przetworzeniu dokumentu pocztą elektroniczną.

Na wprowadzenie wniosku do systemu czeka się zwykle kilka dni. Potwierdzenie wprowadzenia otrzymujemy taką (nie całkiem może jasną) wiadomością mailową.

Uwaga: nie oznacza to jeszcze, że już uzyskaliśmy dostęp. Na testowanym przez nas przypadku, w dniu uzyskania potwierdzenia, dostęp do aplikacji KSeF nie był jeszcze aktywny. Zalogować udało się dopiero dnia następnego. Faktyczna aktywacja nie jest już potwierdzana osobnym mailem – trzeba po prostu próbować, aż się uda.

Dostęp do aplikacji KSeF znajduje się na stronie: https://www.podatki.gov.pl/ksef/aplikacja-podatnika-ksef-i-inne-narzedzia/

Do wyboru mamy trzy wersje: produkcyjną, demo, i testową. Po złożeniu i przetworzeniu opisanego wyżej zawiadomienia, uzyskujemy dostęp do wersji produkcyjnej i demo. Wersja testowa jest dostępna bez żadnych ograniczeń dla wszystkich.

Na potrzeby testowania systemu proponujemy skorzystanie z wersji demo (środkowy link na dole strony). Pozwala ona przetestować, czy faktycznie uzyskaliśmy dostęp do systemu, sprawdzić nadawanie uprawnień, tworzenie tokenów, i fakturowanie.

Logujemy się, podając NIP firmy:

A następnie uwierzytelniając się profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym, lub elektroniczną pieczęcią firmową

Cały proces wygląda, jakbyśmy ‘podpisywali dokument’ drogą elektroniczną. Nie należy się zniechęcać, tylko podpisywać ten nieistniejący dokument.

Jeśli logowanie się powiedzie, uzyskujemy dostęp do aplikacji KSeF