Podmioty niebędące osobą fizyczną w celu uzyskania dostępu do KSeF składają wniosek o nadanie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (ZAW-FA) do właściwego Urzędu Skarbowego (formularz ZAW-FA).
Część urzędów skarbowych nie akceptuje wniosku przesłanego e-PUAPem. Trzeba go wtedy złożyć osobiście w urzędzie skarbowym lub przesłać listem poleconym.
Na zawiadomieniu należy obowiązkowo podać adres mailowy. Urząd zawiadomi nas o przetworzeniu dokumentu pocztą elektroniczną.

Na wprowadzenie wniosku do systemu czeka się zwykle kilka dni. Potwierdzenie wprowadzenia otrzymujemy taką (nie całkiem może jasną) wiadomością mailową.

Uwaga: nie oznacza to jeszcze, że już uzyskaliśmy dostęp. Na testowanym przez nas przypadku, w dniu uzyskania potwierdzenia, dostęp do aplikacji KSeF nie był jeszcze aktywny. Zalogować udało się dopiero dnia następnego. Faktyczna aktywacja nie jest już potwierdzana osobnym mailem – trzeba po prostu próbować, aż się uda.
Dostęp do aplikacji KSeF w środowisku testowym znajduje się na stronie: https://web2te-ksef.mf.gov.pl/web/login
Dostęp do aplikacji KSeF w środowisku przedprodukcyjnym: (planowany od 15 listopada 2025r.)
Dostęp do Modułu Certyfikatów i Uprawnień: https://mcu.mf.gov.pl/web/login
Do wyboru mamy trzy wersje: produkcyjną, przedprodukcyjną (demo), i testową. Po złożeniu i przetworzeniu opisanego wyżej zawiadomienia, uzyskujemy dostęp do wersji produkcyjnej i przedprodukcyjnej (demo) oraz do Modułu Certyfikatów i Uprawnień. Wersja testowa jest dostępna bez żadnych ograniczeń dla wszystkich.
Wersja produkcyjna i przedprodukcyjna KSeF nie jest jeszcze dostępna. Na potrzeby przetestowania dostępu do systemu proponujemy zalogować się do Modułu Certyfikatów i Uprawnień. Pozwala ona sprawdzić, czy faktycznie uzyskaliśmy dostęp do systemu, sprawdzić nadawanie uprawnień i tworzenie certyfikatów.
Logujemy się profilem zaufanym (osoby fizyczne), lub podpisem kwalifikowanym bądź pieczęcią kwalifikowaną (podmioty nie będące osobą fizyczną, np. spółki z o.o.)

W obu przypadkach (logowanie profilem zaufanym bądź podpisem/pieczęcią kwalifikowaną) wybieramy najpierw kontekst logowania; najczęściej będzie to NIP firmy.
Następnie uwierzytelniamy się.

W wersji z profilem zaufanym: klikamy na Podpisz

Wybieramy sposób podpisu i postępujemy tak samo, jak zwykle w przypadku uwierzytelniania się profilem zaufanym

W wersji z podpisem kwalifikowanym bądź pieczęcią kwalifikowaną:

Pobieramy żądanie autoryzacyjne (w formie pliku) i podpisujemy je dostępną metodą

A następnie podpisany plik ładujemy z powrotem na stronę (dodaj plik):

Jeśli logowanie się powiedzie, uzyskujemy dostęp do Modułu Certyfikatów i Uprawnień
